Sayfalar

16 Ocak 2010

GÖRECE " BONCUK KÖY "

Egeliyim....
Hayatımda Deniz olmazsa nefes alamam.

Evimde zeytinyağı olmazsa tat alamam.

Penceremde sardunyalar olmazsa göremem..Duvarlarımı, evimi, beni süsleyen nazar boncukları olmazsa olmaz...

Bunlar beni ben ,egeyi ege yapan unsurlar...




Sizlere kimi zaman işyerlerimizi, kimi zaman takılarımızı, kimi zaman bebeklerimize nazar değmesin diye taktığımız nazar boncuklarından daha doğrusu bu boncukların doğduğu köyden bahsetmek istiyorum..

Hani şu bizi kem gözlerden koruduğuna inalılan gözboncuklarından...
El emeği göz nuru ve alınteriyle yapılan renk renk boncuklardan…
Hani deriz ya " orda bir köy var uzakta gitmesekte görmesekte o köy bizim köyümüzdür "

aslında hepimizin köyüdür...
Şehrin kalabalığından,tarafiğinden, gürültü ve bitmek bilmeyen işlerinden yorulup biraz nefes alabileceğiz köylerden biri…
Herkesin evinde takısında bir nazar boncuğu mutlaka vardır. İşte o boncukların İzmir'e 16 km uzaklığı olan Menderes ilçesine bağlı Görece köyünde el emeği göz nuru ile yapıldığını biliyormuydunuz ?

Ben biliyordum. Hep duyardım .

Duyardım da bu kadar yakın olduğu halde hep merak ettiğim halde fırsat bulup gidememiştim..

Geçen yaz tesadüfen Menderes ilçesinden Gümüldür'e giderken o an boncukların gücü sanki beni çekti ve hemen gideceğimiz yeri 2 saat erteleyip köye giriverdik...

O gün şanslı günümdü çünkü geleneksel el sanatları ve Gençlik Festivali varmış..

Köyde bir tatlı telaş herkes Festival için hazırlık yapıyor..

Köyde telaş süre dursun biz sora sora zamanında onlarca olan şu an ise bir elin parmaklarını geçmiyecek kadar sayısı az kalan boncuk ocağını bulduk...




Avlu kapısını güler yüzlü evin Hanımı açtı , boncuk ustasıyla tanışmak nasıl yaptığını görüp öğrenmek istesemde maalesef Festival için yardıma gittiğinden dolayı tanışamadık .

Neyse ki evin Hanımı bahçede dolaşmama, ocağı görmeme ve resim çekmeme izin verdi..










Biraz sohbet ettik yapılışını dili döndüğünce anlattı






Kendimede el yapımı yüzük aldım :)

Daha sonra dolaşıp köy kahvesinde dinlenip bir yandan da çaylarımı içerek yöre halkıyla sohbet ettik...

Köylülerin anlattıklarına göre Görece adı bir kaç rivayete dayanıyormuş...


Bunlardan biri Görece köyünün kızlarının çok güzel olması ve bu köye çok görücü gelindiği ve zamanla halk arasında görücü sözünün Görece olduğu ki bu bana daha inandırıcı geldi gerçektende kızlar çok güzel :)



Bir diğer rivayet ise Görece köyüne ilk yerleşen ve bunların asıl köylüleri olan Gören Yörüklerinin Gören sözünün Görece sözünün halk dilinde yerleşmesi şeklindeymiş...
Eee bu da mantıklı :)

Bir üçüncü rivayete göre Gören Yörüklerinin oba reisi sabahın ilk ışıkları ile görünmeye başlayan güzel manzaraya hayran kalıp Görece demesiymiş..

Bu da olabilir Görece'de güneş nasıl bir manzara sergiliyor görmedim ama batışına şahit oldum ...Sıcak yumuşak renkleriyle köyü sarmalayıp geceye hazırlıyordu...
Akşam dönüşte Festivale katılmak üzere köyü kendi telaşında bırakıp biz Gümüldür'e doğru bulutların dağlarla kucaklaştığı kıvrımlı yollarda ilerledik.



Akşam tekrar gün batarken Görece'ye uğrayıp Festivale katılmadan önce BONCUK evini gezdik burada el emeği takılar ve boncuklar sergileniyordu...


( Boncuk evi )


Artık havanın kararmasıyla birlikte köy halkı yavaş yavaş boncuk evinin önünde toplanmaya başladı...



Festival başlamıştı...

Yöresel halk oyunları eşliğinde güzel bir Festival oldu...
Uzaktan bakıldığında kendi halinde bir küçük köy gibi görünsede Görece aslında 500 yıllık geçmişi ve 1989 yılında Bulgaristan’dan zorunlu göç nedeniyle yapılan 2040 göçmen konutlarıyla yeşillikler içinde tertemiz havasıyla görülmeye değer boncuk bir köy ..

Gittim ,gördüm,gezdim,yazdım tavsiye ediyorum.....
Mutluğunuza nazar değmesin..
Hayatınız boncuk boncuk güzelliklerle dolsun…..

Sevgiler...

Yıldız......

8 yorum:

Şehnaz dedi ki...

AYY ÇOK AMA ÇOK GÜZEL...BENDE NEDENSE KENDİMİ HEP EGELİ HİSSETMİŞİMDİR...ORALARA AYRI BİR SEVGİM VAR....ŞU ÜLKEMİZİN EŞİ BENZERİ YOK...DAHA GÖRMEDİĞİMİZ ÖYLE ÇOK YER VARKİ....CANIM BİZLERLE PAYLAŞTIĞIN İÇİN ÇOK TEŞEKKÜRLER...

GÜLSÜM dedi ki...

ARKADAŞIM ÇOK GÜZEL.......

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Bende ege sevdalısı Ayvalık aşığıyım.çok güzeldi oralarda olmak isterdim şimdi.

bilge dedi ki...

ben devamlı ordan geçen biri olarak hala uğrayamadım kendimi kınıyorum bu sefer kesin uğramalıyım paylaşımın için teşekkürler sevgiyle

SEVGİ dedi ki...

hayatının bir bölümü egede geçmiş biri olarak anlattıklarınızı beğendim ...

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Merhaba bir Egeli olarak bloğunuzu ve tariflerinizi çok beğendim.Ellerinize yüreğinize sağlık.Sevgiler.Mine

ÖRGÜÇANTAM-Hatice yazıcı dedi ki...

canım ya muhteşem bir güzellik burnumuzun dibindeymiş bende TV de kemalpaşada el yapımı boncukları izlemiştim. egenin doğal güzelliğine yaraşır bir el emeği göznuru sanat. umarım gençlerde büyüklerinden devralıp devam ettirirler. ben hayatımda bir imzamdır dediğim nazar boncuğuna çok düşkünümdür. evimin her köşesinde bulundururum. nazar bir yana görseline bayılıyorum.

bu yazınla dergide yer almandan dolayı kutluyorum fazlasıyle haketmişsin canım yüreğine sağlık.

uygarimizlahayat dedi ki...

Yıldız abla harikaaaaaa bir yazıydı zaten, dergiyi çıkmayı hakettin fazlasıyla tebrik ederim,diline,yüreğine,eline sağlık...

Bookmark and Share
Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails